Kérdése van? Hívjon minket! +36-30/720-8520

Blog - érdekességek, információk, hírek

Corelli Atrox 1.2 29er – Álljunk csak meg!

Corelli Atrox 1.2 29er – Álljunk csak meg!

29er MTB vonalon a közelmúltban futtattuk meg a Corelli Snoop 5.3 bringát (katt ide), és mi magunk is arra jutottunk, hogy a 29-es kerekű MTB kerékpár kategóriából érdemes egy – jó alapokra épülő, de egyébként - pénztárcabarát opcióval indítani. Hasonló indíttatásból próbáltuk ki a márkatársát, a hasonló kategóriában futó Corelli Atrox 1.2-es bringát.

A legfőbb különbség, hogy az Atrox tárcsafék helyett combos V-fékeket kapott, úgyhogy a megállást itt sem bízták azért a véletlenre. Házon, szakmán belül egyébként is sokunk olyan véleményen van, hogy bár trend lett a tárcsafék használata már az alsóbb kategóriákban is, de igen kevesen használják ki a tárcsafékek által nyújtott előnyöket, ellenben az azzal járó szervizigény általában szó nélkül marad. Egy tárcsafékben ugyanis időnként illendő fékfolyadékot cserélni, illendő a munkahengereknél is tisztítani, karbantartani, és hasonlók. Gondozásmentes dolgok ugyanis csak elméletben léteznek, vagy olyan dolgoknál, amik adott időtartamú használat után egyébként is cserélendőek. Egy fék mondjuk jó esetben azért nem ez a kategória.

A Corelli Atrox 1.2 Promax típusú (az egyik legnagyobb múltú taiwani fékgyártó) V-fékeinél a karbantartás leginkább az időszakos tisztításokra (pl. a forgáspontoknál, poros körülmények között használva), kopó alkatrész (fékbetét) cseréjére korlátozódik. De ezen jó beállítás után nem tud semmi sem elromlani. Nagyon gazdaságos megoldás minden szempontból, és a különbözetet olyan alkatrészek fejlesztésére fordították, hogy szerintünk megérte ez a kompromisszum.

Mit kapunk helyette?

Nos, főleg Shimano alkatrészeket a hajtásláncba és a váltórendszerbe. Nyilván az egyszerűbb kialakítású modelleket építették be, de ez színtiszta előny a Shimano megbízhatóságával kombinálva. Shimano a hajtómű, az első és hátsó váltó, a fékváltókar, illetve a fogaskoszorú. Ez így pont elég ahhoz, hogy bátran jellemezhessük megbízhatóként a váltórendszert és a hajtásláncot, ami ugyebár nem trend kérdése, mert egyértelműen emeli a használati értéket. Ha valaki akarja, egyébként átépítheti tárcsafékesre, mert a vázon és villán ott vannak a konzolok, de használat közben általában mindenki arra jut, hogy ez a V-fék is jóval többet tud, mint amire ténylegesen valaha is szüksége lesz.

Nos, de fő elemenként lássuk, mit is kapunk a pénzünkért.

VÁZ



Vérbeli Corelli, ergo a váz egy jól megmunkált alumínium példány a megszokott masszivitással, igényes, lakk alatti dekorációkkal és átgondoltsággal. Az integrált csapágyas fejcső, a speciális eljárással (hydroforming) készült felső cső – ami ennek köszönhetően egy nagyon látványos legömbölyített négyszög formájú elem lett, illetve a terhelés irányában formált ovális alsócső nagyon merev első háromszöget eredményezett. A hátsó háromszög szintén elég bika lett a négyszögesített lánc- és támvillákkal, illetve a masszív villapapucsokkal. A V-féknek igencsak stabil alapot biztosít, többek között az így kapott merevség miatt ilyen jó a fékérzet. A váz nem a legkönnyebb példány, de cserében masszív, szép, igényes és átgondolt. Megint azt kell mondjuk, hogy a váz a bringa szintje felett áll, úgyhogy a jó alapokat mi pozitívumként értékeljük.

VILLA



Az Atrox 1.2 egy Zoom teleszkópot kapott, ami a vázhoz hasonlóan nem egy pillekönnyű darab, cserében megbízható ez az egyszerű szerkezet. Állítási lehetőséggel nem bonyolították az életünket, de a próba alatt egy átlagos testsúlyú ember alatt egész jól rugózott.

KEREKEK


Felniből duplafalu, közepesen aero profilú darabok futnak a bringán, 36 küllővel, ami akár strapás használatot is lehetővé tesz. A fékeknek esztergált fékfelülettel kedveztek, így a fékhatásra sem lesz panasz. A hátsó agynál a hagyományos csavaros rögzítést választották a gazdaságosság miatt, ellenben az első agy gyorszáras. Gumiból a jól bevált Mitas Ocelot került rá, ami elsődlegesen terepre lett tervezve, de egyébként aszfalton is egész jól elgurul – zajos, de meglepően kis energiaigényű.

ALKATRÉSZEK, KIEGÉSZÍTŐK


A Corelli az alumíniumipari háttere miatt jó az alu alkatrészek gyártásában, így a sajátmárkás Dacron kormány, kormányfej, és nyeregcső került a bringára. Különösebb látványkönnyítést, vagy cirádát ne várjunk, ellenben masszivitást annál inkább. A kormány-kormányfej páros Oversize szabványos, így a nagy átmérőnek köszönhetően elég merev is a rendszer. Jól mutatnak rajta a minták, jót tesz az összképnek ez a masszivitás is.
A váz gyári rögzítésére egy állítható kitámasztó került, ami letámasztáskor hasznos, és ez a példány olyan feszesen állt a helyén felcsukva, hogy még a földúton se csattogott, úgyhogy kisebb terepezésnél se kell leszerelni, nem lesz útban. A nyeregről azt szoktuk mondani, hogy abszolút egyéni testalkat kérdése, mivel mindenkinek más lehet kényelmes, de jelen esetben egy olyan univerzálisnak mondható formájú nyerget kapunk, aminek az ülőfelületén egész jó volt ücsörögni.

MENET KÖZBEN


A nagy kerekektől várható előnyöket természetesen az Atrox 1.2 is hibátlanul tudja: az útakadályokon lazán gurul át, emellett kimondottan jó a „talajfogása”. A nagy kerekek irányítási „lomhaságát” jól kompenzálja a széles kormány, úgyhogy a nagy keréknek gyakorlatilag csak az előnyeit élvezzük. A váz hajtási merevsége – nem meglepően – kimondottan meggyőző, kiállva hajtás közben sem kóvályog illetve a teleszkópnak is bitang stabil alapot biztosít, úgyhogy az irányíthatósága első osztályú. A bringa nem a legkönnyebb, de mi elfogadjuk a masszivitásért cserében.


Összességében egy jó használati értékű 29er bringát kapunk a pénztárcabarát kategóriában, amit nagyon masszív alapokkal tettek vonzóvá, illetve a későbbiekben akár magasabb kategóriájú alkatrészek fogadására is alkalmas bringává. Ha el tudod engedni a tárcsafékes trendet, akkor igazi kompromisszumok nélkül kaphatsz egy egész jó bringát.

Beállítás: nos, akármilyen jó a szerkezet, egy rossz beállítással villámgyorsan le lehet térdeltetni. A Corellinél ez különösen fontos, mert jók az alkatrészek, dekoratív a külleme, zseniális az ára, de tömegtermelésben készül. Az alkatrészek a helyükön vannak, de például a lehúzási nyomatékokat ellenőrizni kell, a váltókat precízen kell beállítani, a fékek pozícionálására ügyelni kell, ergo az üzembe helyezés nagyobb figyelmet igényel. Ha kerékpárboltban egy hozzáértő szerelő kezén megy át, akkor a finomhangolások után jó bringa lesz. Persze kerékpárt a kerékpárboltból éri meg venni üzembe helyezve, garanciával, vagy egy szervízpartnerekkel rendelkező kerékpár webshop kínálatából, és nem egy szervízháttér nélküli vegyescikk webshopból. ????