Kedves Vásárlóink!
2022.04.15.-04.18. között minden üzletünk, webáruházunk zárva tart.
Kellemes húsvétot kívánunk mindenkinek!
Kedves Vásárlóink!
04.02-04.05 között csepeli üzleteink zárva tartanak!
04.02, 04.04, 04.05 kiskunlacházi üzletünk zárva tart!
04.03. szombaton kiskunlacházi üzletünk nyitva tart 11 és 19 óra között!
Webáruházunk zavartalanul üzemel, húsvét alatt is lehetséges rendelni.
Kellemes húsvéti ünnepeket kívánunk!
Kerékpár javítás otthon - Gyorstalpaló

Ahhoz, hogy a kerékpár mindig naprakészen működjön és biztonságos használatot szavatoljon, gondoskodnunk kell a rendszeres karbantartásról. Mindenekelőtt rendszeresen kell ellenőriznünk a bringa állapotát, akkor is, ha éppen nincs szezonja a kerékpározásnak és paripánk a garázsban alussza téliálmát.
Rendellenes működés esetén a legideálisabb, ha szervizbe visszük, ahol szakszerűen megszüntetik a súlyosabb problémát, de kisebb hiba esetén jól tud jönni, ha te magad is tudod, hogy hogyan pofozd helyre a járgányt, persze ehhez a megfelelő, alap szerszámokra is szükséged lesz.
Az alábbiakban összeszedtük azokat a leggyakoribb bicikli betegségeket, amelyekkel kerékpárosként évről-évre te is találkozhatsz és melyeket egy kis kézügyességgel és a megfelelő szerszámokkal te is helyrerázhatsz.
1.) Kilazult kerekek
Az egyik leggyakoribb kerékpár tünet, hogy a kerekek egyszercsak elkezdenek lötyögni, kerékpározás közben is érezhetjük, hogy nem állnak stabilan.
A helyzetet a következőképpen kezelheted:
- Ellenőrizd, hogy a gyorszár és a kerékanya elég szorosra van-e húzva. Ehhez állítsd fel a kerékpárt, majd nyisd ki a gyorszárat, engedd, hogy a tengely a helyére csússzon, elelnőrizd, hogy tökéletesen középen van-e a kerék, majd erősen húzd meg a csavart és zárd vissza a gyorszárat.
- Ha azt tapasztaltad, hogy a gyorszár és a kerékanya rendben van, ellenőrizd le a kónuszt, könnyen lehet, hogy az lazult ki. Amennyiben ezt tapasztalnád, kónuszkulccsal meg tudod húzni, erősíteni azt is.
2.) Leeresztett gumik
Szinte elkerülhetetlen, hogy a szezon alatt, vagy esetleg pont a szezon kezdetén, a téli pihenő után ne találkozz leeresztett gumikkal.
Ez a legkézenfekvőbben és legegyszerűbben orvosolható probléma, persze abban az esetben, ha rendelkezel megfelelő biciklipumpával.
Nem elég azonban egyszerűen csak felfújni a kerekeket, a következő néhány napban érdemes megfigyelni, azok nem eresztettek-e.
Ha a gumikból a pumpálást követően rövid időn belül ismét kimegy a levegő, alaposabban is meg kell vizsgálni a gumik állapotát, könnyen lehet, hogy valami helyes tárgy, szilánk, esetleg rüske, vagy egyéb “finomság” beleszúródott a gumiba.
Ha találsz benne oda nem illő tárgyat, távolítsd el, majd foltozd a kerékpárbelsőt kifejezetten erre a célra gyártott gumijavító eszközzel.
Ha azonban a kerékbelsőn a sérülés túlságosan nagy, elkerülhetetlen lesz a gumibelső cseréje.
Hogyan javíthatod a gumit defekt esetén?
A speciálisan erre a célra készült defektjavító szettel nem lesz nehéz dolgod.
Először is a váltókat állítsd a legkisebb lánckerékre, akaszd ki a fékeket, majd szereld le a kereket.
Ha a kerék lent van, vedd le a szelepsapkát, majd a szettben található gumileszedővel, vagy egyéb (nem éles) eszközzel, óvatosan szedd le a külső gumit az abroncsról.
Ha ezzel megvagy, fújd fel a belső gumit és vizsgáld meg alaposan, hol lehet a sérülés, az eresztés. Ehhez használhatsz egy lavór vizet, de akár szappanosvízzel és körbekenheted a gumit megfigyelve, hogy hol keletkezik buborék. Ha megvan a sérülés, rajzold körbe, jelöld be tollal, ahhoz ugyanis, hogy be tudd foltozni, le kell eresztened a gumit.
A leeresztett gumin a javítókészletben található (vagy egyéb) dörzspapírral csiszold fel a sérülés körüli felületet. Ezután a szettben található foltra lesz szükséged. Kend fel a foltra a ragasztót, várd meg, míg az matt nem lesz, majd vedd le a foltról az alumínium fóliát és nyomd rá a gumin található lyukra 2-3 percen át.
Ha ezzel megvagy, finoman távolítsd el a folton található külső fóliát is és meg is vagy a javítással.
A belső gumit a szelepnél kezdd el visszagyömöszölni a külsőbe, majd helyezd fel a gumit az abroncsra, azt pedig vissza a kerékpárra.
Ha mindezzel megvagy, pumpáld fel a gumit és meglátod, jobb mint újkorában (vagy legalábbis olyasmi :) ).
3.) Furcsa hangokat hallat a lánc: kattog, nyikorok, esetleg még szorul is
A lánc állapotát érdemes rendszeresen leelenőrizni és ha szükségét látjuk tisztítani, olajozni. A kattogásra, nyikorgásra és szorulásra szintén ez az egyik legjobb megoldás, ami az esetek 90%-ában meg is szünteti a problémákat.
A lánc tisztítására és olajozására egyébként érdemes havonta időt szentelni. A művelethez bármelyik kerékpár boltból beszerezhetsz lánctisztító sprayt és kenőanyagot. Először a spray-ből fújj egy keveset egy tiszta rongyra, törölgesd le, tisztítsd meg vele a láncot, majd vidd fel a szemek közé a kenőanyagot.
A kerékpár lánc tisztításáról itt olvashatsz bővebben >>
4.) Nem, nehezen, vagy akadozva működő váltó
A váltó működésének problémái mögött is leggyakrabban az elkoszolódás áll. A láncra és a váltóra telepedő szennyeződés egyaránt okozhat problémákat a váltó működésében, ezért ha úgy tapasztalod, hogy nem funkcionál tökéletesen a váltó, először tisztítsd meg a láncot az előző pontban leírtak szerint, majd takarítsd át alaposan a váltókat, a fogaskerekeket és a hajtókart is.
Ha a tisztítás nem oldotta meg a problémát, érdemes egy pillantást vetni a váltóbowdenre is, előfordulhat ugyanis, hogy annak megnyúlása okozza a problémát. Ha így lenne, a bowdenfeszítő csavart kifelé hajtva feszesebbé tehetjük a bowdent.
Ha viszont a bowden sérült, nincs mese, cserélni kell.
5.) Ferdén álló kormány és ülés
Ha belemegyünk néhány kátyúba (valljuk be, azért nem nehéz a feladat), előfordulhat, hogy mivel ellen tartunk, a kerékpár kormánya kissé oldalirányba ferdül. Ilyen helyzetben a teendő, hogy kicsavarjuk a kormányt rögzítő csavart, az első kereket a combjaink közé szorítva állítsuk be egyenes pozícióba a kormányt, majd szorítsuk vissza a csavarokat.
(A kerékpár kormány helyes beállításáról ebben a cikkünkben írtunk korábban >>)
Ha egy esés, vagy ügyetlenebb leszállás miatt esetleg a nyereg állna kissé csálén, hasonló módon, lazítsuk meg a nyeregcsövön található bilincset, állítsuk be egyenesen az ülést, majd húzzuk meg jó erősen a csavarokat.
(A nyereg helyes beállításáról itt olvashatsz bővebben >>)
Ha úgy ítéled, hogy a fentiektől eltérő a probléma, vagy esetleg egyszerűen csak nincs affinitásod, vagy felszerelésed a szereléshez, természetesen még mindig ott az opció, hogy szevizbe told a bringát.
Egy szervizelésben tapasztalt, profi szakember hamar feltárja majd a probléma okát és precízen orvosolja majd azt, amivel hosszabbtávon nem csak időt, de pénzt is spórolhatsz.
Kiskunlacházán vagy Budapesten a 21. kerületben is várunk munkatársainkkal, ha segítségre lenne szükséged a bringa javításában! Keress minket bizalommal elérhetőségeinken!