Kérdése van? Hívjon minket! +36-30/720-8520

Blog - érdekességek, információk, hírek

Kerékpár javítás otthon - Gyorstalpaló

Kerékpár javítás otthon - Gyorstalpaló

Ahhoz, hogy a kerékpár mindig naprakészen működjön és biztonságos használatot szavatoljon, gondoskodnunk kell a rendszeres karbantartásról. Mindenekelőtt rendszeresen kell ellenőriznünk a bringa állapotát, akkor is, ha éppen nincs szezonja a kerékpározásnak és paripánk a garázsban alussza téliálmát.

Rendellenes működés esetén a legideálisabb, ha szervizbe visszük, ahol szakszerűen megszüntetik a súlyosabb problémát, de kisebb hiba esetén jól tud jönni, ha te magad is tudod, hogy hogyan pofozd helyre a járgányt, persze ehhez a megfelelő, alap szerszámokra is szükséged lesz.

Az alábbiakban összeszedtük azokat a leggyakoribb bicikli betegségeket, amelyekkel kerékpárosként évről-évre te is találkozhatsz és melyeket egy kis kézügyességgel és a megfelelő szerszámokkal te is helyrerázhatsz.

1.) Kilazult kerekek

Az egyik leggyakoribb kerékpár tünet, hogy a kerekek egyszercsak elkezdenek lötyögni, kerékpározás közben is érezhetjük, hogy nem állnak stabilan.

A helyzetet a következőképpen kezelheted:

- Ellenőrizd, hogy a gyorszár és a kerékanya elég szorosra van-e húzva. Ehhez állítsd fel a kerékpárt, majd nyisd ki a gyorszárat, engedd, hogy a tengely a helyére csússzon, elelnőrizd, hogy tökéletesen középen van-e a kerék, majd erősen húzd meg a csavart és zárd vissza a gyorszárat.

- Ha azt tapasztaltad, hogy a gyorszár és a kerékanya rendben van, ellenőrizd le a kónuszt, könnyen lehet, hogy az lazult ki. Amennyiben ezt tapasztalnád, kónuszkulccsal meg tudod húzni, erősíteni azt is.


2.) Leeresztett gumik

Szinte elkerülhetetlen, hogy a szezon alatt, vagy esetleg pont a szezon kezdetén, a téli pihenő után ne találkozz leeresztett gumikkal.
Ez a legkézenfekvőbben és legegyszerűbben orvosolható probléma, persze abban az esetben, ha rendelkezel megfelelő biciklipumpával.
Nem elég azonban egyszerűen csak felfújni a kerekeket, a következő néhány napban érdemes megfigyelni, azok nem eresztettek-e.
Ha a gumikból a pumpálást követően rövid időn belül ismét kimegy a levegő, alaposabban is meg kell vizsgálni a gumik állapotát, könnyen lehet, hogy valami helyes tárgy, szilánk, esetleg rüske, vagy egyéb “finomság” beleszúródott a gumiba.
Ha találsz benne oda nem illő tárgyat, távolítsd el, majd foltozd a kerékpárbelsőt kifejezetten erre a célra gyártott gumijavító eszközzel.
Ha azonban a kerékbelsőn a sérülés túlságosan nagy, elkerülhetetlen lesz a gumibelső cseréje.

 

defekt ellenőrzés

 

Hogyan javíthatod a gumit defekt esetén?

A speciálisan erre a célra készült defektjavító szettel nem lesz nehéz dolgod.
Először is a váltókat állítsd a legkisebb lánckerékre, akaszd ki a fékeket, majd szereld le a kereket.
Ha a kerék lent van, vedd le a szelepsapkát, majd a szettben található gumileszedővel, vagy egyéb (nem éles) eszközzel, óvatosan szedd le a külső gumit az abroncsról.

Ha ezzel megvagy, fújd fel a belső gumit és vizsgáld meg alaposan, hol lehet a sérülés, az eresztés. Ehhez használhatsz egy lavór vizet, de akár szappanosvízzel és körbekenheted a gumit megfigyelve, hogy hol keletkezik buborék. Ha megvan a sérülés, rajzold körbe, jelöld be tollal, ahhoz ugyanis, hogy be tudd foltozni, le kell eresztened a gumit.

A leeresztett gumin a javítókészletben található (vagy egyéb) dörzspapírral csiszold fel a sérülés körüli felületet. Ezután a szettben található foltra lesz szükséged. Kend fel a foltra a ragasztót, várd meg, míg az matt nem lesz, majd vedd le a foltról az alumínium fóliát és nyomd rá a gumin található lyukra 2-3 percen át.
Ha ezzel megvagy, finoman távolítsd el a folton található külső fóliát is és meg is vagy a javítással.

A belső gumit a szelepnél kezdd el visszagyömöszölni a külsőbe, majd helyezd fel a gumit az abroncsra, azt pedig vissza a kerékpárra.
Ha mindezzel megvagy, pumpáld fel a gumit és meglátod, jobb mint újkorában (vagy legalábbis olyasmi :) ).

3.) Furcsa hangokat hallat a lánc: kattog, nyikorok, esetleg még szorul is


A lánc állapotát érdemes rendszeresen leelenőrizni és ha szükségét látjuk tisztítani, olajozni. A kattogásra, nyikorgásra és szorulásra szintén ez az egyik legjobb megoldás, ami az esetek 90%-ában meg is szünteti a problémákat.

A lánc tisztítására és olajozására egyébként érdemes havonta időt szentelni. A művelethez bármelyik kerékpár boltból beszerezhetsz lánctisztító sprayt és kenőanyagot. Először a spray-ből fújj egy keveset egy tiszta rongyra, törölgesd le, tisztítsd meg vele a láncot, majd vidd fel a szemek közé a kenőanyagot.

A kerékpár lánc tisztításáról itt olvashatsz bővebben >>


4.) Nem, nehezen, vagy akadozva működő váltó

A váltó működésének problémái mögött is leggyakrabban az elkoszolódás áll. A láncra és a váltóra telepedő szennyeződés egyaránt okozhat problémákat a váltó működésében, ezért ha úgy tapasztalod, hogy nem funkcionál tökéletesen a váltó, először tisztítsd meg a láncot az előző pontban leírtak szerint, majd takarítsd át alaposan a váltókat, a fogaskerekeket és a hajtókart is.

Ha a tisztítás nem oldotta meg a problémát, érdemes egy pillantást vetni a váltóbowdenre is, előfordulhat ugyanis, hogy annak megnyúlása okozza a problémát. Ha így lenne, a bowdenfeszítő csavart kifelé hajtva feszesebbé tehetjük a bowdent.
Ha viszont a bowden sérült, nincs mese, cserélni kell.

 

5.) Ferdén álló kormány és ülés

Ha belemegyünk néhány kátyúba (valljuk be, azért nem nehéz a feladat), előfordulhat, hogy mivel ellen tartunk, a kerékpár kormánya kissé oldalirányba ferdül. Ilyen helyzetben a teendő, hogy kicsavarjuk a kormányt rögzítő csavart, az első kereket a combjaink közé szorítva állítsuk be egyenes pozícióba a kormányt, majd szorítsuk vissza a csavarokat.
(A kerékpár kormány helyes beállításáról ebben a cikkünkben írtunk korábban >>)


Ha egy esés, vagy ügyetlenebb leszállás miatt esetleg a nyereg állna kissé csálén, hasonló módon, lazítsuk meg a nyeregcsövön található bilincset, állítsuk be egyenesen az ülést, majd húzzuk meg jó erősen a csavarokat.
(A nyereg helyes beállításáról itt olvashatsz bővebben >>)

kerékpár nyereg javítás

Ha úgy ítéled, hogy a fentiektől eltérő a probléma, vagy esetleg egyszerűen csak nincs affinitásod, vagy felszerelésed a szereléshez, természetesen még mindig ott az opció, hogy szevizbe told a bringát.

Egy szervizelésben tapasztalt, profi szakember hamar feltárja majd a probléma okát és precízen orvosolja majd azt, amivel hosszabbtávon nem csak időt, de pénzt is spórolhatsz.

Kiskunlacházán vagy Budapesten a 21. kerületben is várunk munkatársainkkal, ha segítségre lenne szükséged a bringa javításában! Keress minket bizalommal elérhetőségeinken!